Blog
Interview met Westwing: binnenkijken bij Hotel Modez
In 2016 werden we geïnterviewd door Westwing (een leuke website die een online shop mixt met met interieurinspiratie). In het artikel dat ze over ons schreven lees je meer over hoe het idee van Hotel Modez is ontstaan en op welke manier onze hotelkamers tot stand gekomen zijn.
Binnenkijken bij Hotel Modez
Het modieuze epicentrum van Nederland bevindt zich in het Modekwartier in Arnhem. Geen verkeerde plek om een mode-hotel te starten, bedachten Kim van der Linden en haar partner zich een paar jaar geleden. Via modeschool Artez kwam ze in aanraking met mode-illustrator Piet Paris, die gelijk de mooiste ideeën had voor de plek die we nu kennen als Hotel Modez. Westwing vroeg Kim naar dit bijzondere hotel.
Hoe ben je hierin gerold?
“Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt en heb daar ook mijn partner ontmoet. Samen hebben we destijds een horeca adviesbureau opgericht. Op een bepaald moment zag ik deze locatie met het plan voor een hotel langskomen.” Direct wist ze dat ze dit niet aan zich voorbij wilde laten gaan. “Ik heb mijn rol als adviseur neergelegd en heb me meteen ingeschreven als ondernemer.”
Twintig kamers
Omdat Kim een horeca-achtergrond had en nooit werkzaam was geweest in de mode-industrie, leek het haar handig om de aankleding aan een professional over te laten.
Ik heb Piet Paris gevraagd of hij van mijn hotel een mode-designhotel kon maken.
Geen kleine naam. Piet Paris is zowel nationaal als internationaal bekend om zijn mode-illustraties die zich kenmerken door hun sterke, krachtige lijnen. Enthousiast als Paris was, nam hij de gehele art direction op zich. Van het ontwerp van het logo van Hotel Modez tot aan het selecteren van getalenteerde modeontwerpers voor dit project. Deze groep bestond uit gevestigde namen als Bas Kosters en Sjaak Hullekes en veelbelovende studenten aan Artez, allen namen ze het ontwerp van een kamer op zich namen. Dit heeft geresulteerd in 20 compleet verschillende kamers.
Verticale bedden
Dat het een heftig proces is geweest om Hotel Modez tot stand te laten komen, is niet verwonderlijk. “Je moet creativiteit zien in te passen in wat uiteindelijk toch een commercieel hotel moet worden.” zegt Kim. Dit betekende dat de modeontwerpers niet volledig konden worden “losgelaten”. “In het begin kwamen ze met de meest wilde ideeën, zoals het plaatsen van verticale bedden.” Hoe leuk ze ook waren, de meest wilde ideeën hebben we meteen de kop ingedrukt. Piet Paris gaf iedere ontwerper een duidelijke opdracht. Binnen die opdracht was wel veel mogelijk, dat bewijzen de unieke kamers.
Van informatie tot decoratie
Piet Paris wilde met Hotel Modez laten zien wat mode inhoudt.
Hij wilde laten zien dat mode meer is dan een leuk jurkje in de winkel.
Zo zijn er tien kamers die een ambacht achter de mode uitleggen, zoals de breikamer, de patchwork kamer en de borduurkamer. Bij dit hotel draait het niet alleen om het uiterlijk, maar ook om het verhaal.”
Grote namen
Piet Paris selecteerde de ontwerpers voor het hotel op basis van hun beheersing van nieuwe technieken, evenals op hun gave om traditionele ambachten succesvol te kunnen gebruiken. Dit resulteerde in een samenwerking tussen de meest succesvolle modeontwerpers. “Kamer 1 is ontworpen door de mannen van het label The People of the Labyrinths. Een label met een duidelijke signature.” Doormiddel van zeefdruktechnieken vertellen zij een verhaal. Maar ook toonaangevende ontwerpers als Bas Kosters, Francisco van Benthum, het duo Spijkers en Spijkers en modeontwerper Sjaak Hullekes hebben hun stempel op het hotel gedrukt.
Favoriet
Kim heeft zelf geen favoriet als het op de modieuze kamers aankomt. “Misschien komt het doordat ik alle ontwerpers heb meegemaakt. Ik zie in iedere kamer de persoonlijkheid en het verhaal van de ontwerper terug.” Zo is de kamer van Bas Kosters volgens Kim een mooie weerspiegeling van zijn persoonlijkheid. Hij is erg sociaal en heeft altijd veel vrienden om zich heen.
Als hij op reis moet voor werk voelt hij zich vaak een beetje eenzaam en alleen.
Hij wilde absoluut niet dat mensen die in zijn kamer zouden slapen zich zo zouden voelen. Vandaar dat hij de love dolls heeft ontworpen. Dat zijn kleurige latexpoppen die aan de muur hangen en helemaal verwerkt zijn in het behang en in de gordijnen.
Populairste kamer
De meeste gasten die een kamer boeken in het hotel hebben wel een lichte voorkeur. “Op basis van de foto’s van de kamers, zie je toch vaak dat mensen zich iets meer aangetrokken voelen tot de wat rustigere kamers, zoals de kamer van Humanoid of Sjaak Hullekes. Als we volgeboekt zitten, komen mensen ook terecht in de meer hysterische kamers, zoals kamer 6 – de QR-code kamer. Als mensen dan toch uiteindelijk in zo’n kamer terechtkomen vinden ze het uiteindelijk super leuk. Op welke kamer je ook terecht komt, in iedere kamer zit veel werk. En dat zie je.” – Kim.
Artikel en foto's verschenen op: https://www.westwing.nl/magazine/huisbezoeken/binnenkijken-bij-hotel-modez/
Onze Blog
Onze nieuwe website is online!
In 2012 openden wij de deuren van ons hotel en ging ook onze website online. Dat is dus alweer zes jaar geleden! We staan altijd op en voor vernieuwing en verbetering en dus besloten we een nieuwe website te laten ontwerpen en realiseren. We zijn erg blij met het prachtige en kleurrijke design dat helemaal aansluit bij ons hotel. De nieuwe websit [...]
Leuk artikel over de ontwerper achter onze studio’s!
Onze zes studio’s zijn ingericht door Thomas Eurlings. Onlangs verscheen er op de website www.architectuur.nl een leuk artikel over Th [...]
Slapen tussen opblaaspoppen
Zo luidt de titel van een artikel dat in februari verscheen op de website van de Telegraaf. Je zou het misschien niet direct denken, maar di [...]